بانک مقالات

بانک مقالات

بانک مقالات

بانک مقالات

اکراه در قتل

برخی از فقها ازجمله مرحوم خویی در مبانی تمکله المنحاج در رابطه با قصاص مکره شک نموده و به جواز قتل حکم کرده‏‌اند و فرموده‏‌اند چنانچه مکره بر قتل مرتکب قتل گردد مستحق قصاص نیست و در این مورد حکم به پرداخت دیه کرده و فرموده‏‌اند در چنین فرضی مکره می‌تواند مرتکب قتل شود زیرا که امر دایر است بین ارتکاب قتل( حرام) یا ترک حفظ نفس( واجب) و چون هیچکدام بر دیگری توجیهی ندارد لذا مکره مخیر است و می‌تواند به قتل دیگری اقدام نموده و یا خود را به کشتن دهد.
در اینصورت چنانچه اقدام به قتل مکره علیه کند او را نمی‌تواند قصاص کرد بلکه چون خون مسلمان نباید هدر رود،بر مکره پرداخت دیه لازم است در حالیکه طبق نظر مشهور مکره را مستحق قصاص می‌دانند قانونگذار بر خلاف جرایم مستلزم حد و تعزیر، طی ماده‏ی ۳۷۵ قانون مجازات اسلامی با تبعیت از نظر مشهورفقهای امامیه، اکراه را مجوز قتل ندانسته، بر همین اساس در صورت ارتکاب قتل، مرتکب قصاص و اکراهکننده به حبس ابد محکوم می‌گردد مضاف بر اینکه وفق تبصره‏ی یک ماده‏ی فوق الاشعار اکراه طفل غیرممیز و دیوانه با استناد به قاعده سبب اقوا از مباشر و همچنین فقدان قوه‏ی تمیز و تشخیص، موجب قصاصاکراه کننده و زوال مجازات اشخاص مزبور خواهد بود ضمن اینکه این وضعیت در تبصره‏ی ۲ ماده‏ی مذکورراجع به طفل ممیز بدلیل واجد بودن نسبی حداقل قوه‏ی تمیز و تشخیص متفاوت می‌باشد هرچند طفلموصوف فاقد مسیولیت کیفری و مجازات است اما اکراه کننده به حبس ابد محکوم و دیه مقتول بر عهده یعاقله طفل ممیز می‌باشد از طرفی قانونگذار با رویکرد و نوآوری جدیدی به موجب ماده ۳۷۷ قانون مجازاتاسلامی مصوب سال ۹۲، اکراه در جنایت بر عضو را موجب قصاص اکراه کننده دانسته است.
خلاصه ماشینی: "ر ه شونده بالغ و در خصوص مبنای عدم رفع مسوولیت کیفری باید بیان داشت اصل تساوی ارزش جان انسان‏‌ها و قداست نفس انسان به‏نظر میرسد مانع پذیرش جواز ارتکاب قتل ناشی از اکراه باشد چراکه به حکم اصل تساوی انسان ها، جان هیچ کس بر جان سایرین رجحان نداشته و هرگونه تعرض به حیات دیگری در چنین شرایطی ترجیح بلامرجح، قبیح و قابل مجازات است و به دلیل محال بودن ترجیح بلامرجح نمیتوان برای نجات جان خود یا دیگری مرتکب قتل شخص بیگناه دیگری شد.

منبع : مقاله اکراه در قتل

تصویر سازمانی

مقاله حاضر با هدف بررسی تصویر سازمانی و عوامل موثر بر آن در دانشگاه پیام نور لارستان انجام شده است.
ژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر تصویر سازمانی ادراک شده کارکنان سازمان‏‌‌های ورزشی شهر اصفهان بر مدیریت تغییر آنها در سازمان با توجه به نقش هوش هیجانی به عنوان متغیر میانجی انجام شده است.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد تصویر سازمانی ادراک شده کارکنان سازمان‏‌‌های ورزشی اصفهان به صورت مستقیم و با وزن رگرسیونی ۴۰/۰ بر هوش هیجانی آنان اثرگذار بوده است( ۰۰١/۰=P ). هوش هیجانی به صورت مستقیم و با وزن رگرسیونی ۳۵/۰ بر مدیریت تغییر کارکنان تاثیر داشته است( ۰۰١/۰=P ). همچنین، تصویر سازمانی ادراک شده کارکنان بصورت غیر مستقیم و با وزن رگرسیونی ۶۳/۰ بر مدیریت تغییر آنان اثرگذار بوده است( ۰۰١/۰=P) . نتیجه گیری: با توجه به تاثیر هوش هیجانی بر مدیریت تغییر کارکنان سازمان‏‌‌های ورزشی شهر اصفهان، ارتقا این سازه می‌تواند در گسترش توانایی‏‌‌های کارکنان در جهت اعمال تغییرات سازمانی به صورت مطلوب موثر باشد.

مقاله تصویر سازمانی
یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد بین فرهنگ سازمانی با تصویر و هویت سازمانی رابطه معناداری وجود دارد، که شدت این رابطه در همبستگی بین مولفه درگیری در کارها و هویت سازمانی بیشترین و در همبستگی بین مولفه ماموریت و هویت سازمانی کمترین است.
امروزه بسیاری از سازمان‌‌ها زمان، منابع و تلاش بسیاری را صرف ایجاد تصویری تاثیرگذار از سازمان یا کسب و کار خود می‌کنند؛ چرا که هر گاه سازمانی تصویر مثبتی داشته باشد، مخاطبان، ذی‌نفعان و مشتریان آن، عموما رفتارها و تصمیمات آن سازمان و نیز تجربه‌های خود با آن را مثبت تلقی خواهند کرد؛ درحالی‌که اگر این افراد یا گروه‌ها در ذهن خود تصویری منفی از آن سازمان داشته باشند، عملکرد و رفتار آن سازمان نزد آن‌ها به شکلی غیرواقعی تحت تاثیر تلقی‌ها و برداشت‌های منفی‌ خواهد بود.
نظر به اهمیتی که مفهوم تصویر سازمانی برای سازمان‌ها و نهادهای مختلف دارد، تحقیق حاضر با دو هدف «اکتشافی» و «آزمون فرض» و با استراتژی مطالعه موردی انجام گرفته و گردآوری اطلاعات نیز در آن به سه شیوه کتابخانه‌ای، تحلیل محتوا و پیمایشی بوده است.
نهایتا، در دانشگاه امام صادق( ع) مولفه‌هایی همچون هویت و فرهنگ دانشگاه، دانش‌آموختگان، گزینش و سایر عوامل بدو ورود، شهرت و پیشینه خاص، ویژگی‌ها و عملکرد بخش‌های مختلف، محیط فیزیکی و نمادها، کارکنان در تماس با مخاطبان بیرونی و پوشش رسانه‌ای اخبار و مراسم مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر تصویر‌ این دانشگاه شناسایی شده‌اند.

منبع : مقاله تصویر سازمانی

قسمت 6 منابع علمی تحقیق دانشجویی

قسمت  6 منابع علمی تحقیق دانشجویی


تحقیق در مورد مفهوم مهارت های ارتباطی و نقش آن در عملکرد سازمان
تحقیق در مورد نقش خانواده در تربیت اخلاقی کودک
تحقیق در مورد حقوق متهم در قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲
تحقیق در مورد یادگیری سازمانی
تحقیق در مورد بهره وری
تحقیق در مورد شخصیت های حماسی و دینی در اشعار قاآنی شیرازی
تحقیق در مورد حقوق بشر دوستانه در اسلام
تحقیق در مورد معنویت در محیط کار
تحقیق در مورد انگیزش پیشرفت تحصیلی
تحقیق در مورد فرهنگ سازمانی
تحقیق در مورد انگیزه پیشرفت و نظریه های آن
تحقیق در مورد مزیت رقابتی
تحقیق در مورد ارکان بزه جاسوسی و در آمدی بر پاسخ های کیفری در قبال جاسوسی در کشور ایران و فرانسه
تحقیق در مورد مدیریت منابع انسانی
تحقیق در مورد مفهوم سرمایه اجتماعی
تحقیق در مورد مجازات محاربه
تحقیق در مورد رسانه
تحقیق در مورد مهریه‌های غیرعقلایی
تحقیق در مورد استراتژی رقابتی
تحقیق در مورد آموزش الکترونیکی
تحقیق در مورد دولت الکترونیک
تحقیق در مورد زندگی نامه و اندیشه شهید سیّد مرتضی آوینی
تحقیق در مورد تعهد سازمانی

قسمت 5 منابع علمی تحقیق دانشجویی

قسمت 5 منابع علمی تحقیق دانشجویی


تحقیق در مورد نظام پارلمانی
تحقیق در مورد پیش شرط های معاونت در جرم در ایران و لبنان
تحقیق در مورد تربیت و رویکردها و اهداف آن
تحقیق در مورد ناباروری، علل و روش های درمان آن
تحقیق در مورد بررسی مجازات سقط جنین
تحقیق در مورد بازاریابی رابطه مند
تحقیق در مورد خبر
تحقیق در مورد نقش والدین بر روابط عاطفی و تربیت دینی و مذهبی فرزند
تحقیق در مورد نیاز سنجی
تحقیق در مورد رضایت ارباب رجوع
تحقیق در مورد آثار و احکام خاص ولایت
تحقیق در مورد مدل‌های رضایت شغلی
تحقیق در مورد اشتیاق شغلی
تحقیق در مورد سلامت روان
تحقیق در مورد بی تابعیتی در کنوانسیونهای بین المللی
تحقیق در مورد مدیریت دانش
تحقیق در مورد سبب شناسی اختلال نقص توجه – بیش فعالی و مدل های آن
تحقیق در مورد مسئولیت آمر و مجری توقیف اموال
تحقیق در مورد مدل های پذیرش تکنولوژی اطلاعات
تحقیق در مورد فرهنگ سازمانی و الگوهای آن

قسمت 4 منابع علمی تحقیق دانشجویی

قسمت  4 منابع علمی تحقیق دانشجویی


تحقیق در مورد مکتب رئالیسم
تحقیق در مورد عوامل موفقیت و شکست توسعه فناوری اطلاعات
تحقیق در مورد تاثیر ویژگی های شغلی و تعهد سازمانی بر کارکنان
تحقیق در مورد باورهای شناخت شناسی و مدل های آن
تحقیق در مورد بازار مالی
تحقیق در مورد عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد
تحقیق در مورد بازی های کودکان و نظریه های آن
تحقیق در مورد اخلاق مدیریتی
تحقیق در مورد توانمند سازی
تحقیق در مورد بازاریابی خدمات
تحقیق در مورد شخصیت از دیدگاه های روانشناسی
تحقیق در مورد زندگی نامه و آثار و تألیفات شهید دکتر محمّد مفتّح
تحقیق در مورد سرمایه فکری
تحقیق در مورد اثربخشی سازمانی
تحقیق در مورد نظریه ها و مدل های مدیریت دانش
تحقیق در مورد استرس شغلی
تحقیق در مورد برنامه ریزی استراتژیک و مدل های آن
تحقیق در مورد احساس تنهایی و اهمیت مهارت های ارتباطی برای مقابله با آن
تحقیق در مورد پیش بینی نرخ ارز
تحقیق در مورد سرمایه فکری